Page content

article content

10 tips om je calorie-inname te verlagen

Op een makkelijke manier je calorie-inname verlagen, hoe doe je dat?

Ik merk dat mensen al heel gauw te moeilijk denken als het gaat over het verminderen van de calorie-inname. “Dan zal ik wel niet meer uiteten kunnen? Dat biertje moet ik laten staan. Dat croissantje op zondag kan dan ook niet meer…” Uiteraard is het goed om over dat soort dingen na te denken. Maar heel veel winst is vaak al te behalen uit de ‘normale’ dagelijkse dingen.

Hieronder volgen 10 tips om je calorie-inname te verlagen:

  • Vervang je boterhammen door crackers. Bijv. een volkoren boterham (= ongeveer 80 calorieën) vervangen door een volkoren knäckebrod (= ongeveer 40 calorieën). Neem een bakje rauwkost, salade of groentesoepje voor extra verzadiging.
  • Vervang vruchtensap door water met vers fruit. Lekkere combinaties: munt + komkommer, citroen + gember, appel + kaneelstokje, ananas + kokoswater.
  • Vervang cruesli/krokante muesli door ontbijtgranen waar geen suiker aan toegevoegd is, bijv. havermout, Brinta, gepofte spelt, quinoa etc.
  • Gebruik magere kwark, skyr of Griekse yoghurt (0% vet).
  • Gebruik minder beleg en kies voor mager beleg: bijv. hüttenkase, hummus, 30+ kaas, groentespread, magere vleeswaren, tonijn, gegrilde groente.
  • Vervang je vlees eens een keer door peulvruchten (kikkererwten, linzen, kidneybonen, bruine/witte bonen).
  • Kies mager onbewerkt vlees, bijv. kip- of kalkoenfilet, biefstuk, varkenshaas, filetlapje.
  • Let op met wat je allemaal door een maaltijdsalade of andere gerechten doet. Maak een keuze uit noten/zaden, kaas, vlees, vis, kip, ei. Gebruik niet alles en gebruik max. 25 gram noten/zaden.
  • Gebruik eens wat minder koolhydraten tijdens een warme maaltijd, bijv. maximaal 100 gram gekookte rijst of pasta. Dit is ongeveer 50 gram ongekookt. Ter aanvulling kun je meer groente eten.
  • Gebruik bij de bereiding van de warme maaltijd maximaal één eetlepel vloeibaar bereidingsvet per persoon.

“MORGEN BEGIN IK ECHT…”

Herkenbaar? Word nu GRATIS lid van mijn besloten Facebookgroep ‘MORGEN BEGIN IK ECHT’. Elke zondagavond deel ik een korte motiverende video om jou te inspireren en helpen focussen op de aankomende week. Je vindt de groep hier.

Comment Section

0 reacties op “10 tips om je calorie-inname te verlagen

Plaats een reactie


*