Gaat de Nutriscore ons echt gezonder maken?
10 april 2019 

Gaat de Nutriscore ons echt gezonder maken?

Bron: Consumentenbond.nl

Sinds Het Vinkje (ken je hem nog?) verbannen is uit de supermarkten hebben we geen officieel voedselkeuzelogo meer. In het Preventieakkoord is opgenomen dat er in 2020 een nieuw voedselkeuzelogo komt. Een logo dat in één oogwenk moet laten zien of iets gezond of ongezond is. De Consumentenbond maakt alvast reclame voor de Nutriscore. Dit logo beoordeelt een voedingsmiddel op de hoeveelheid calorieën, suiker, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente en noten.

Waarom een voedselkeuzelogo?

Een voedselkeuzelogo is een handige tool om voedingsmiddelen het label gezond of ongezond te geven. Of zoals de Consumentenbond het liever noemt: “dat werkt goed om zulke tussendoortjes te ontmaskeren”. Je kunt je afvragen of tussendoortjes überhaupt ontmaskerd moeten worden. De voedingswaarde stond er sowieso al op.

Het volgende wil ik even benadrukken:
Ik ga nu mijn visie delen. Onderstaande tekst deel ik dus niet als absolute waarheid.

Hoe nuttig is zo’n voedselkeuzelogo?

Ik ben niet helemaal tegen voedselkeuzelogo’s. Ergens kan ik het nut er best van inzien. Denk ik. Eerlijk gezegd weet ik het gewoon niet zo goed. Mijn hoofd kan best een beetje gaan tollen van dit soort dingen. 😉 In mijn praktijk merk ik namelijk vaak dat wanneer iets het label goed of gezond krijgt dat men denkt hiervan af te vallen en wanneer een voedingsmiddel het label slecht of ongezond krijgt dan heerst er al gauw het idee dat je er wel dik van zal worden.

Ik neem je even mee in mijn hoofd:

Met dit soort logo’s ligt de nadruk enorm op het beoordelen van losse voedingsmiddelen en totaal niet op het totale voedingspatroon. Alleen dat laatste is interessant als we het over gezondheid gaan hebben. De Nutriscore beoordeelt losse voedingsmiddelen op voedingswaarde. Hoeveel nuttige voedingsstoffen zitten er in product A in vergelijking met product B. De naam doet dit al vermoeden en als diëtist leg ik deze link direct. Maar ik weet nu al dat het gros van de mensen vooral de kleuren rood-oranje-geel-lichtgroen-donkergroen ziet en denkt: slecht-beetje slecht-neutraal-beetje goed-goed of denkt: word ik dik van-word ik een beetje dik van-val ik niet van af-val ik een beetje van af-val ik veel van af.

Om maar een verwarrend voorbeeld te noemen: de Nutella B-ready (rood) bevat zo’n 100 calorieën minder dan het pakje Liga Evergreen (lichtgroen). Iets wat ik mij dan direct afvraag: word je echt gezonder van het kiezen voor een Liga Evergreen in plaats van een Nutella B’ready? Wat nou als iemand zin heeft in een Nutella B’ready maar eerst maar begint met een Liga Evergreen (want gezond) en dan vervolgens alsnog grijpt naar die Nutella B’ready. Want hé een Liga Evergreen is nu eenmaal geen Nutella B’ready en daar had je nu net wel heel veel zin in. Kiezen voor dat waar je echt zin in hebt kan in mijn ogen ook gewoon een hele gezonde keuze zijn. En in dit voorbeeld kom je dan met je calorieën ook nog eens lager uit.

Ik ben oprecht benieuwd of we gezondere keuzes gaan maken door het gebruik van dit soort logo’s. Wordt iemand die nooit groente en fruit eet daadwerkelijk gezonder door zijn Nutella B’ready te vervangen door een Liga Evergreen? Ik denk namelijk dat het onderaan de streep geen reet uitmaakt en dat we er veel meer aan hebben om eens te onderzoeken hoe we er voor kunnen zorgen dat meer mensen meer groente en fruit gaan eten. Misschien eens te beginnen met het verlagen van de BTW hierop? Om gewoon maar even een voorbeeld te noemen. 😊

Sorry als het een ietwat chaotische lap tekst is geworden… Zo kan het in mijn hoofd ook weleens zijn haha! Om een lang verhaal kort te maken: we zoomen teveel in op losse voedingsmiddelen en ik denk dat de nadruk meer op het totale voedingspatroon moet komen te liggen.

 

Reactie plaatsen

Cookie verklaring