Nieuwsgierigheid gaat je helpen met intuïtief eten
11 januari 2019 

Nieuwsgierigheid gaat je helpen met intuïtief eten

Nieuwsgierigheid gaat je helpen met intuïtief eten

Nieuwsgierigheid is een hele handige eigenschap als we het gaan hebben over intuïtief eten. Mogelijk ben je gewend om op een veroordelende manier tegen jezelf te praten over wat je eet en drinkt en houd je je zelf bewust en onbewust aan allerlei regels. Deze regels zorgen er dus standaard voor dat je het goed of niet goed doet. Want je houdt je of wel of niet aan de regels. Het is dus zwart of wit.

Een aantal voorbeelden van regels:

– Nog niet eten omdat het nog geen tijd is om te eten.
– Je hebt een uur geleden een ‘gezond’ tussendoortje op dus het is onmogelijk dat je nu weer trek hebt, dus drink je maar wat water.
– Later op de avond mag je niet meer eten van jezelf.
– Als je niet afgevallen bent mag je [vul zelf in] niet eten van jezelf.
– Zo lang het binnen je 1500 calorieën past mag je het eten van jezelf.
– Na het sporten eten vind je zonde van de verbrande calorieën. Resultaat: ondanks dat je lijf er om vraagt kies je er voor niet of weinig te eten.
– Als je boven de [vul zelf in] calorieën komt heb je teveel gegeten, ook al had je honger.
– Als je teveel calorieën eet dan moet je een extra keer sporten van jezelf.

Ik zou zo nog 100 regels kunnen bedenken maar ik denk dat het zo wel duidelijk is. De keuzes die je maakt zijn op deze manier puur en alleen gebaseerd op regels die jij (of het dieet dat je volgt) voor jezelf hebt opgesteld en hebben niets met jouw daadwerkelijke hongersignalen te maken.

Intuïtief eten draait om nieuwsgierigheid. Eén van de eerste stappen is namelijk het leren herkennen van je honger. Je gaat gedurende de dag vol nieuwsgierigheid naar de signalen van je lijf luisteren. Heb ik honger? Hoeveel honger heb ik? Heb ik wel echt honger of ben ik verdrietig/boos/verveeld etc.? Wanneer je met intuïtief eten aan de slag gaat is het trouwens absoluut niet zo dat je alleen pas mag eten wanneer je honger hebt. Maar dit onderdeel is juist zo belangrijk omdat je nooit kan breken met al je dieetregels als je je honger niet leert (her)kennen.

Ik daag je uit de komende dagen eens met een nieuwsgierige blik naar de signalen van je lijf te luisteren. Observeer zonder oordeel. Het gaat er niet om dat je iets moet veranderen. Maar ga gewoon eens ervaren of jij je honger herkent en welke regels je mogelijk herkent.

Hier kun je o.a. op letten:
Herken jij je honger? Welke signalen ervaar je als je honger hebt? Hoeveel honger heb je voordat je gaat eten? En misschien heeft honger er helemaal niets mee te maken. Waarom wil je het dan eten? (En deze bedoel ik dus ook NIET veroordelend maar observerend.) Hoe snel en hoe lang ben je verzadigd van de verschillende soorten maaltijden die je eet. Misschien eet je in jouw beleving veel te veel van iets. Wat maakt dat je er zoveel van at? Heb je een bepaalde regel die stelt dat je [vul zelf in] alleen in het weekend mag eten?

Reactie plaatsen

Cookie verklaring