Honger, het signaal dat we massaal in twijfel trekken
5 januari 2019 

Honger: het enige signaal dat we massaal in twijfel trekken

Honger: het enige signaal dat we massaal in twijfel trekken

Zoals beloofd een (korte) uitleg over intuïtief eten. De komende periode ga ik nog veel meer delen. Maar deze gekke vraag zet het alvast een beetje in perspectief voor je. 😉

HOE VAAK PER DAG MOET IK PLASSEN?

Rare vraag toch?

Logisch antwoord: zodra je moet.

HOE VAAK PER DAG MOET IK ETEN?

Dit vinden we dan ineens niet zo’n rare vraag.

Logisch antwoord: zodra je honger hebt.

Het standaardantwoord vanuit onze huidige dieetcultuur:

– 6 keer per dag
– zo lang je na 20:00 uur maar niet meer eet
– beter eet je alleen tussen 12:00 en 18:00 uur
– maakt niet uit wanneer je eet, zolang het maar geen suiker is
– maakt niet uit, zolang het maar vloeibaar is
– zo lang alles maar in balans is
– als je honger hebt drink je maar water
– eet maar gewoon helemaal niet
– zo lang je niet boven de 1200 calorieën komt
– etc.
– etc.
– etc.

Op veel gebieden hebben we er TOTAAL geen moeite mee om naar de signalen van ons lijf te luisteren. We trekken de signalen niet eens in twijfel. Heb jij ooit getwijfeld aan jezelf toen je nodig moest plassen? Heb je ooit geprobeerd dit gevoel op een andere manier dan gewoon naar de wc gaan weg te krijgen? Twijfel je aan jezelf als je moe bent? Of als je pijn hebt? Of als je dorst hebt? Nee.

Maar honger daarentegen… Honger is eng. Honger is iets negatiefs. Honger lossen we op met drinken (of maagvulling zoals rauwkost). Honger negeren we. Of we proberen het juist met man en macht te voorkomen. Ook denken we dat onze omgeving ons beter kan vertellen wanneer, hoe vaak en hoeveel we wel of niet zouden moeten eten. Dat we vooral niet op onszelf kunnen vertrouwen. Diëten, calorietrackers, social media, tijdschriften, televisie, de buurvrouw, goed bedoelende ouders, standaard portiegroottes, ik (tot voor kort dan 😉). En weet ik het allemaal wie of wat nog meer.

Hoe is het toch zo ver gekomen dat we onszelf niet denken te kunnen vertrouwen? Dat we anderen nodig hebben om ons te vertellen wanneer, hoe vaak en hoeveel we mogen eten? Hoe langer ik erover nadenk hoe gekker ik het vind.

We laten ons massaal wijsmaken dat we niet te vertrouwen zijn in het bijzijn van bepaald voedsel. Dat we onszelf niet in de hand kunnen hebben. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat zeker 50% bij het lezen van deze tekst denkt: “Als ik alles zou mogen eten dan heb ik mezelf niet in de hand. Dan zou ik alleen nog maar chocola/chips/pizza eten.”.

Wat is intuïtief eten?

Heel simpel. Denk aan een huilende hongerige baby die stopt met huilen zodra hij verzadigd is. Een baby heeft geen calorietracker nodig om te controleren of hij al genoeg melk heeft gehad. Ooit konden we dit allemaal. Gaandeweg is een groot deel van de mensen dit kwijtgeraakt. Om niet keer op keer in de vallen van de dieetindustrie te blijven trappen denk ik dat het nodig is weer naar ons eigen lichaam te luisteren. Dat we weer durven vertrouwen op onszelf. Dit betekent trouwens absoluut niet dat je alleen mag eten wanneer je honger hebt. Dan ga je jezelf namelijk weer regels opleggen. Eten mag meer functies vervullen. Intuïtief eten draait juist om het loslaten van alle regels en weer leren vertrouwen op jezelf. Jij bent de expert over je eigen lichaam, niemand anders.

Intuïtief eten kent 10 principes, waaronder: maak vrede met eten, eer je honger, ontdek de ‘satisfaction-factor’, respecteer je lijf en eer je gezondheid. Intuïtief eten is niet het volgende dieet. Intuïtief eten is de oplossing tegen alle diëten. Ook als je nu denkt dat je niet op dieet bent is de kans groot dat je volgens bepaalde regels eet. Of dat je schuldgevoelens ervaart bij het eten van ‘slechte’ voedingsmiddelen.

Hoe heerlijk zou het zijn als je je nooit meer schuldig hoeft te voelen over dat wat je eet?

 

Door

Heleen

op 11 January 2019

Ik kijk er naar uit van je te leren omdenken!

Reactie plaatsen

Cookie verklaring