Gezond aankomen, hoe doe je dat? - Carlijn Appel - Dietist & Coach
2 februari 2018 

Hoe kan ik gezond aankomen?

Hoe kan ik gezond aankomen?

Gezond aankomenGEZOND AANKOMEN, HOE DOE JE DAT?

Iemand vroeg me of ik een stukje wilde schrijven over gezond aankomen. De meeste voedingstips gaan over afvallen. Terwijl het voor een hele grote groep mensen juist ook heel moeilijk is om aan te komen. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die door ziekte of stress weinig tot geen eetlust hebben en daardoor ongewenst gewicht (en een hoop spiermassa) kwijtraken.

Om aan te komen hoef je echt niet elke dag naar de snackbar. Beter van niet zelfs. Maar wat kun je dan beter wel doen?

Gezond aankomen doe je zo:

– Hoeveel eet je nu? Mensen met ondergewicht hebben vaak het idee dat ze al heel veel eten. Veel is een relatief begrip. Het kan dat jij het veel vindt, maar het is in elk geval niet genoeg. Anders werd je wel zwaarder. Houdt een voedingsdagboek bij (bijv. Eetmeter, Myfitnesspal), zo kun je structureel calorieën toe gaan voegen.

– Eet één meer van alles dat je al eet. Eén boterham worden twee boterhammen. Twee aardappelen worden drie aardappelen etc.

– Wees niet bang voor vet. Eén gram eiwit of koolhydraten levert 4 kilocalorieën. Eén gram vet levert 9 kilocalorieën. Als je meer vet eet hoef je dus uiteindelijk minder grote hoeveelheden te eten om aan dezelfde hoeveelheid calorieën te komen.

– Eet maaltijden die je lekker vindt. Zeker wanneer je eetlust al niet zo groot is. Je eet sneller meer van iets dat je echt lekker vindt.

– Eet calorierijke voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde: vette vis (makreel, zalm, forel), noten, zaden en pinda’s, pindakaas, avocado, volle zuivel (volle kwark, Turkse en Griekse yoghurt), gebruik boter, margarine of mayonaise op je boterham.

– Verdeel je maaltijden over voldoende eetmomenten. Niet om je verbranding hoog te houden (die werkt blijkbaar al heel goed). Maar het is nu eenmaal makkelijker om 3000 calorieën over acht maaltijden te verdelen dan over drie als je eetlust al niet fantastisch is.

– Niet alleen je eten hoeft calorieën te leveren. Neem tussendoor ook eens een glas volle melk, chocolademelk of vruchtensap.

– Zo voeg je ongemerkt extra calorieën toe aan je maaltijd: beleg je boterham extra dik, gebruik een lepel olie of margarine extra om je maaltijd in te bereiden, maak gebruik van sausjes (bijv. mayonaise bij je vlees), verrijk een salade met noten, zaden, kaas, olie etc.

– Maar, belangrijker nog: wees consequent en vooral geduldig. Probeer elke dag voldoende calorieën binnen te krijgen. Blijft je gewicht stabiel? Dan zal je inname omhoog moeten.

Heb je vragen hierover? Stel ze gerust. 🙂

Reactie plaatsen

Cookie verklaring