Page content

article content

Emotie-eten: Wat heb je echt nodig?

Stel jezelf de vraag “Wat heb ik écht nodig?” eens wat vaker.

Dit artikel is voor jou als je ervaring hebt met emotie-eten. Ik denk trouwens dat de mensen die hier geen ervaring mee hebben zeldzaam zijn, dat terzijde. Wanneer at jij voor het laatst toen je boos, gefrustreerd, verdrietig of gestrest was? De kans is groot dat je toen niet dacht: “Wat heb ik eigenlijk echt nodig (in plaats van eten)?”. Een heel nuttige vraag wanneer je vaak door bepaalde emoties getriggerd wordt om te gaan eten. Bijvoorbeeld dus wanneer je je boos, verdrietig of gefrustreerd voelt. Of misschien heb jij juist de neiging te gaan eten wanneer je je alleen voelt of moe bent. Op (zeer) korte termijn doe je jezelf hier misschien een plezier mee. Al vraag ik me dat af. Hoeveel plezier doe je jezelf hier op korte termijn echt mee? Op de lange termijn doe je jezelf er in elk geval geen plezier mee. Hoe vervelend zijn die schuldgevoelens achteraf?

Het is te makkelijk om te zeggen “ik ben nu eenmaal zo”. Niemand is nu eenmaal zo.

Emotie-eten: Wat heb je echt nodig?

Wat is jouw ‘zwakke’ moment?

Denk over de volgende vragen eens goed na. Wat zijn jouw ‘zwakke’ momenten? Welke emoties triggeren jou om te gaan eten? Het is te makkelijk om te zeggen “ik ben nu eenmaal zo”. Niemand is nu eenmaal zo. Aangeleerd gedrag kun je jezelf ook weer afleren, als je wilt. Maar dat moet je dan ook wel écht willen. Elke dag weer opnieuw. Het afleren van deze gewoonte, eten vanuit emotie, pijn, eenzaamheid, verdriet, frustratie etc. begint bij het stellen van de juiste vragen. “Wat heb ik écht nodig?” is zo’n vraag.

Bonuspunten voor jou als je nu niet direct denkt: “Ja, doei. Daar heb ik geen tijd voor.” of “Dat ga ik toch vergeten”. Tig van de mensen wil namelijk niet eens de tijd en/of moeite nemen om hier over na te denken. En ik kan je vertellen, met die houding gaat het natuurlijk ook niet werken. Ik daag je uit om NU pen en papier te pakken en alle triggers, behalve een knorrende maag, op te schrijven waardoor jij gaat eten. Dit is zo’n lijstje dat je niet in één keer compleet hebt. Gaandeweg gaan er meer dingen bij komen.

Ga bij elke trigger eens opschrijven wat je eigenlijk écht nodig hebt. Als je je alleen voelt, wat heb je dan nodig? Een vriend om mee te praten? Als je je gefrustreerd voelt, wat heb je dan nodig? Een goed gesprek? Een boksbal? Als je moe bent, wat heb je dan nodig? Meer slaap? Als je verdrietig bent, wat heb je dan nodig? Een schouder om op te huilen? Het jezelf überhaupt toestaan verdrietig te zijn? Als je het continu druk hebt, wat heb je dan nodig? Nee leren zeggen?

Om je te helpen zette ik alvast een aantal mogelijke triggers van emotie-eten voor je op een rijtje:

– Stress
– Boosheid
– Frustratie
– Pijn
– Vermoeidheid
– Onzekerheid
– Gezelligheid
– Het druk hebben
– Falen
– Verveling
– Zenuwen

Als je je triggers opgeschreven hebt ga dan vanaf nu eens stilstaan bij wat je eigenlijk echt nodig hebt op de momenten dat je deze gevoelens ervaart. Het is uiteraard ook belangrijk dat je je ervan bewust bent dat het normaal is om jezelf soms gefrustreerd, boos , verdrietig of hoe dan ook te voelen. Emoties omarmen, en dus niet uit de weg gaan, kan ook al een oplossing zijn. Accepteer het feit dat je je rot voelt en heb vertrouwen dat je je weer beter gaat voelen. Komen bepaalde emoties heel vaak voor? Probeer dan de oorzaak te vinden en doe er wat aan. Als jij al 3 jaar lang dag in dag uit gefrustreerd uit je werk komt dan is het wellicht tijd om een nieuwe baan te gaan zoeken. Spelen er trauma’s uit het verleden, ga met iemand praten. Etc.

Ik ben heel benieuwd of je wat kunt met deze informatie. Leuk als je je ervaringen in de reacties deelt. 🙂

 

 

Comment Section

2 reacties op “Emotie-eten: Wat heb je echt nodig?


Door Carlijn op 26 augustus 2018

Voor mensen die denken dat ik onderstaande vraag van Jolanda negeer… Ik heb privé mailcontact gehad met deze dame.

Liefs,
Carlijn


Door Jolanda op 31 juli 2018

Heel nuttig, ik heb alleen een vraag. Wat als de triggers niet kunnen worden opgelost? Het eenzaam voelen niks met omgang met meer mensen te maken heeft, maar meer met geen verbondenheid voelen. Dat vermoeidheid door autisme komt en dat je je machteloos voelt, want je wil wel, maar je weet dat het nooit anders wordt? Soms is het gewoon te moeilijk om vrede te hebben met situaties….

Plaats een reactie


*