Stop met het stellen van concrete doelen (en doe gewoon je best)
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 maart 2019 

Stop met het stellen van concrete doelen (en doe gewoon je best)

Alles dat we in het leven doen, doen we in zekere zin om controle uit te oefenen op onze omgeving. Op school beginnen we al met doelen stellen. Ik bedoel… Wie heeft er niet nog steeds nachtmerries over het stellen van SMART*-doelen?! We volgen een studie omdat we een goede baan willen, we kopen dingen omdat we denken dat we daar gelukkig van worden, we gaan naar de sportschool omdat we gezond willen blijven, we gaan op dieet omdat we af willen vallen enzovoorts. Als we maar genoeg doelen stellen worden we succesvol, gezond, gelukkig, slank en weet ik het wat nog meer.  

Het ironische is alleen dat de uitkomst nooit gegarandeerd is. Dat geldt voor alles. Je kan nog zo gezond leven om vervolgens aangereden te worden, je doet nog zo je best op het werk maar je collega gaat er vandoor met de functie die jij voor ogen had, je koopt nog zoveel spullen maar wordt alleen maar ongelukkiger, je houdt je netjes aan je dieet maar toch val je niet verder af. Controle is slechts een illusie. Gebaseerd op eerdere successen of de successen van anderen.

Een doel haal je wel of niet, een middenweg is er meestal niet. Het niet behalen van je doel geeft vervolgens stress, want hé dit is niet hoe je het had bedacht. Maar zoals ik al zei, controle is slechts een illusie. Als je dat nou eens in je achterhoofd houdt.

Dat wil niet zeggen dat je maar helemaal geen doelen meer moet stellen. Lees vooral even verder.  

Een voorbeeld:

Je wilt afvallen. Hoe zinvol is het vervolgens om te zeggen dat je elke week een halve kilo af moet vallen? Wie garandeert jou dat dit daadwerkelijk gebeurt, ook al doe je nog zo je best? Op zich is het een SMART-doel. Het is specifiek (0,5 kg), meetbaar (weegschaal), acceptabel (jij hebt het bedacht dus het is acceptabel), realistisch (in theorie is een halve kilo per week best realistisch), tijdgebonden (elke week). In theorie het perfecte doel dus.

Het probleem zit hem in het feit dat je enkel en alleen focust op de uitkomst. De uitkomst in dit geval: 0,5 kg afvallen per week. En alleen met die uitkomst neem je genoegen. De eerste twee weken gaat het goed, het is zelfs meer dan een halve kilo per week. Dat bewijst voor jou dat je goed bezig bent en dat je dus controle hebt op de uitkomst.

Maar dan… Week 3, je valt niets af.

SLECHT. VERKEERD. STRESS. GAAT NIET GOED. SUKKEL. WAT DOE IK VERKEERD!?

Het enige ‘verkeerde’ is dat je dacht dat je controle had op de uitkomst. De eerste 2 weken bevestigde dit idee voor jou. Maar waarom twijfelde je niet aan jezelf toen je meer afviel dan je wilde? Toen was je wel tevreden (meer dan tevreden zelfs). Zodra je niet afvalt is het ineens helemaal slecht. Terwijl meer afvallen eigenlijk ook al bewijst dat je niet per se invloed hebt op de uitkomst. Zodra het anders gaat dan de verwachting of zoals we willen schieten we massaal in de paniek. Wat nou als we voortaan onthouden dat controle een illusie is? Dat je best doen het enige is dat je kunt doen…

Deze wijsheid komt uit een podcast die een vriendin naar mij stuurde en hoewel het niet letterlijk over diëten ging vatte het de essentie ervan wel heel goed samen. We leven massaal van doel naar doel met de illusie dat we daadwerkelijk controle hebben, maar vergeten tussendoor te focussen op het proces. Het enige dat diëten jou geeft is de illusie van controle. Omdat je aan het begin wel afvalt, omdat het je eerder is gelukt, omdat het je vriendin is gelukt en ga zo maar door.

Het is oké om ‘afvallen’ als doel te hebben, maar laat het daarbij. Zie dat als het uitgangspunt en ga vervolgens bedenken wat je te doen hebt. Wellicht zou je wat vaker in beweging kunnen komen, meer tijd voor je maaltijd kunnen nemen, meer groente en fruit eten, meer water drinken, beter voor jezelf zorgen (op tijd naar bed, tijd voor ontspanning etc.). En misschien val je dan de ene week af en de andere week niet. Dit bespaart jezelf een hoop stress. Je gemoedstoestand is dan namelijk niet meer afhankelijk van het wel of niet behalen van je doel. Je doet je best. En dat is genoeg.

Om een lang verhaal kort te maken:
Stop met het willen hebben van controle op de exacte uitkomst en doe gewoon je best. En vraag jezelf tussendoor ook eens af of je daadwerkelijk je best doet. Probeer het eens zou ik zeggen. 😉

Uiteindelijk is dit ook de essentie van mijn DITCH JE DIEET programma. In dit programma ligt de focus op het proces (creëren van gezonde gewoontes) en minder op de uitkomst (ik moet zoveel kilo afvallen).

*Mocht je niet weten waar SMART voor staat:
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden

Reactie plaatsen

Cookie verklaring