Intuïtief eten: 10 basisprincipes
12 januari 2019 

Intuïtief eten: 10 basisprincipes

Intuïtief eten: 10 basisprincipes

1. Stop de dieetmentaliteit

Bevrijd jezelf van magazines, boeken, social media accounts etc. die jou beloven dat afvallen snel, makkelijk en blijvend is. Accepteer niet langer dat de dieetindustrie over de rug van jouw onzekerheden miljarden verdient. Accepteer niet langer dat deze industrie jou het idee wil geven dat je pas genoeg bent wanneer je een x aantal kilo’s lichter bent. Je bent geen mislukking, diëten zijn er nu eenmaal voor gemaakt om vooral op korte termijn resultaat te geven. Dit is ook wat het zo verleidelijk maakt. Dé reden waarom je elke keer denkt, “Ik probeer het nog één keer.” Hallo vicieuze cirkel.

2. Eer je honger

Het leren herkennen van jouw biologische hongersignalen helpt je het vertrouwen in jezelf en je lijf weer terugkrijgen. Honger is slechts een signaal van het lichaam dat er brandstof nodig is. Honger is niet eng. Honger hoef je niet te negeren. Honger negeren leidt vaak tot eetbuien. Een logisch gevolg aangezien je lijf niet voldoende energie binnenkrijgt. Deze eetbuien zijn voor jou vervolgens een bevestiging dat je geen maat kan houden en dat je (nog meer) regels nodig hebt om om jezelf in bedwang te houden. Niet door hebbende dat al die regels mogelijk juíst voor eetbuien zorgen.

3. Maak vrede met eten

Stop het gevecht. Geef jezelf onvoorwaardelijke toestemming alles te eten wat je wilt. Onvoorwaardelijke toestemming betekent ook echt onvoorwaardelijk, zonder regels. Mag je iets niet, of in beperkte hoeveelheden, eten van jezelf of je dieet? Alleen deze regel zorgt er al voor dat deze verboden vrucht een stuk aantrekkelijker wordt. Mogelijk kun je je niet voorstellen dat het voor jou ooit mogelijk is om je ‘verboden’ voedingsmiddelen in huis te hebben zonder dat je de behoefte voelt alles direct helemaal op te eten… Onthoud dat intuïtief eten een proces van vallen en opstaan is. Aangeleerde dieetregels (van misschien wel tientallen jaren diëten) heb je namelijk niet in een week afgeleerd.

4. Reken af met de voedselpolitie

Te beginnen met de voedselpolitie in je hoofd. Dat stemmetje dat continu elke keuze die je maakt beoordeeld met goed of fout. Het stemmetje dat jou enorme schuldgevoelens kan bezorgen. Het stemmetje dat de meest onrealistische regels voor jou opstelt. Regels die zo streng zijn waardoor falen de enige optie is. Dit stemmetje ben je niet zomaar kwijt. Mogelijk raak je het stemmetje nooit helemaal kwijt. Dit stemmetje komt namelijk grotendeels ook voort uit de dieetindustrie, de industrie die jou er nog steeds dagelijks van probeert te overtuigen dat je beter, leuker, gezonder bent als je een x aantal kilo’s afvalt. We gaan dit stemmetje niet onderdrukken, zie het meer als vriendelijk de mond snoeren. Je leert met het stemmetje omgaan doordat het stemmetje simpelweg niet de waarheid vertelt.

5. Voel je volheid

Naast het leren kennen van hongersignalen leer je ook herkennen wanneer je vol zit. Of beter nog, wanneer je verzadigd bent. Door tussen het eten van een maaltijd door eens te pauzeren en te voelen leer je wanneer je genoeg hebt.

6. Ontdek de satisfaction factor

De satisfaction factor draait om plezier en voldoening. Je kan nog zo vol zitten maar als je niet voldaan bent is de kans groot dat je vroeg of laat gaat snaaien omdat je niet naar de werkelijke behoefte van je lijf hebt geluisterd. Daarnaast mag eten ook gewoon plezierig zijn. Wanneer eten een plezierige beleving is, denk aan een mooi gedekte tafel, fijn gezelschap, eten dat je lekker vindt etc., zul je merken dat je minder nodig hebt om verzadigd en voldaan te zijn.

7. Deal met emoties zonder eten

Angst, boosheid, verdriet, verveling… Emoties waar we allemaal mee te maken krijgen. Op korte termijn kan eten deze emoties onderdrukken, weggaan doen ze niet. Wanneer emotie-eten jouw gezondheid op de lange termijn in de weg staat zal je het probleem bij de oorzaak aan moeten pakken. Een dieet is helaas slechts symptoombestrijding en daarnaast slechts een korte termijn oplossing die jou op de lange termijn nog slechter over jezelf laat denken.

8. Respecteer je lijf

Het is moeilijk om diëten los te laten als je onrealistische verwachtingen over je lijf hebt. Elk lichaam is anders. Maatje 36 is niet haalbaar voor iedereen, hoe graag de dieetindustrie je dit ook wil laten geloven. Dit heeft niets met wilskracht maar alles met genetica te maken. Geef je lijf het respect dat het verdient en reken het niet alleen af op het getal dat de weegschaal laat zien. Dit getal zegt niets over jouw gezondheid. Als de focus op afvallen ligt luister je niet langer naar de behoefte van je lijf. Wanneer je naar de signalen van je lichaam leert luisteren dan zul je uiteindelijk op een punt komen waar je lijf zich prettig bij voelt.

9. Beweeg – voel het verschil

Je lichaam is graag in beweging, maar tegenwoordig draait beweging vooral om het verbranden van zoveel mogelijk calorieën. Ook beweging mag plezierig zijn. Wat vind je leuk? Wat voelt prettig voor jouw lijf? Beweging hoeft niet langer een (straf)middel zijn om het getal op de weegschaal naar beneden te krijgen.

10. Eer je gezondheid met gentle nutrition 

Intuïtief eten draait om het vinden van een voedingspatroon dat al jouw behoeften bevredigt. Behoeften met betrekking tot gezondheid, sociale leven, smaakbeleving, gemoedstoestand enzovoorts. Gezondheid kent vele factoren waar voeding slechts een onderdeel van is. Gentle betekent zacht en teder. Zachte / tedere voeding klinkt een beetje gek daarom kies ik er voor de Engelse term gentle nutrition te hanteren.

Uiteraard zijn er voedingsrichtlijneid, dat zijn nu eenmaal te feiten. Regels hebben alleen nogal de neiging om richtlijnen als regels te interpreteren. Op het moment dat we dus met richtlijnen starten is er een grote kans dat je deze richtlijnen als regels aan gaat houden. Intuïtief eten is niet het volgende dieet. Daarom starten we pas met richtlijnen op het moment dat jij het vertrouwen in jezelf terug hebt en niet afhankelijk van deze richtlijnen wordt.

Reactie plaatsen

Cookie verklaring